Kommunikation

Kommunikation

“Jeg interesserer mig ikke for kommunikation, branding og marketing, det har jeg folk til”. Det var en sætning, som man før i tiden kunne høre hos selvstændige erhvervsdrivende. Men, det har ændret sig idag, og hvis du ikke har styr på branding- og marketingdelen i din virksomhed, så kan du efter min mening ligeså godt dreje nøglen om.

Klassisk kommunikation

Selvom at det kan virke uoverskueligt, at skulle sætte sig ind i marketing, branding og kommunikation, så skal man som virksomhedsejer slå koldt vand i blodet, og tage det med ro. Det er nemlig ikke så kompliceret, som det kan lyde. Kommunikation betyder ganske simpelt bare at udveksle meddelelser, og ordet strategi stammer oprindelige fra det oldgræske ord “strategos”, der betyder hærfører, det vil helt konkret sige at “opnå et mål”. Så hvis man skal skære det helt ind til benet, så er det basale i en kommunikationsstrategi følgende.

– Du skal finde ud af, hvad du vil opnå.

– Du skal finde ud af, hvorfor at du gerne vil opnå dette.

Det handler om budskab

Det handler altså om det budskab, som du gerne vil formidle, og du skal derfor også overveje hvilke arenaer, hvilke kanaler og medier, som er de mest hensigtsmæssige i forhold til det budskab, som du gerne vil kommunikere. Jeg vil derfor anbefale, at du gennemgår følgende punkter, når du skal udarbejde en kommunikations- og marketingsstrategi i din virksomhed.

– Du skal definere mål og delmål.

– Du skal definere hvilke interessenter, som du har ved at lave en målgruppeanalyse og relationsstrategi

– Du skal udvælge hvilke medier, kanaler, arenaer, genrer, tekster og kommunikationstiltag, som du skal bruge

– Du skal lave en handlingsplan for din kommunikationsstrategi.

– Der skal være samklang mellem midler, mål, kompetencer og dine ressourcer.

– Du skal planlægge selve udførelsen af din kommunikationsstrategi.

– Du skal huske at evaluere din strategi.

Du kan læse mere om kommunikationsstrategier hos portaler som Citrusmedia.dk.